بصیرت

به پایگاه «بصیرت»خوش آمدید.

به پایگاه «بصیرت»خوش آمدید.

بصیرت

اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت. بلاهائى که بر ملتها وارد می­شود، در بسیارى از موارد بر اثر بى‌بصیرتى است. خطاهائى که بعضى از افراد می­کنند - مى‌بینید در جامعه‌ى خودمان هم گاهى بعضى از عامه‌ى مردم و بیشتر از نخبگان، خطاهائى میکنند. نخبگان که حالا انتظار هست که کمتر خطا کنند، گاهى خطاهایشان اگر کماً هم بیشتر نباشد، کیفاً بیشتر از خطاهاى عامه‌ى مردم است - بر اثر بى‌بصیرتى است؛ خیلى‌هایش، نمی­گوئیم همه‌اش.

مقام معظم رهبری امام خامنه ای دامت برکاته

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

معرفی کتابی راجع بصیرت

سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۱۲ ق.ظ
 
بصیرت و عصر جنگ نرم
غفار رضوی پور
بصیرت و عصر جنگ نرم

 


کتاب "بصیرت وعصر جنگ نرم" به نویسندگی غفار رضوی پور در شیراز به چاپ رسید.
کتاب بصیرت و جنگ نرم گامی برای فرهنگ سازی بصیرت و زمینه سازی جامعه مهدوی است.در این نوشتار مسائلی مانند تعریف بصیرت، مفهوم شناسی و بررسی و مقایسه تعریف بصیرت نزد متقدمان و متاخران مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب در 360 صفحه و10 فصل نگارش شده که شامل خاستگاه بصیرت، بصیرت در قرآن، بصیرت از منظر امام خمینی(ره)، استاد شهید مطهری و مقام معظم رهبری، چیستی و مفهوم بصیرت، آثار بصیرت،عوامل شکوفایی بصیرت، مصادیق بصیرت، بصیرت و فتنه، بصیرت و انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، موانع و منابع بصیرت، پیشگیری از بی بصیرتی و در نهایت بصیرت و جنگ نرم مورد کاوش وبررسی قرار می گیرد.

در تالیف این کتاب از 49 منبع استفاده شده که نظرات و بحث های مختلفی در آن بکار برده شده است و در این خصوص از دیدگاه های تاریخی و قرآنی استفاده کرده شده است.
گفتنی است، چاپ اول کتاب بصیرت و عصر جنگ نرم در شش هزار جلد صورت گرفته که به زودی چاپ دوم این کتاب نیز آغاز خواهد شد.

 

نویسنده: غفار رضوی‌پور

جنگ نرم، معرفی کتاب

جنگ نرم، معرفی کتاب

ناشر: شیراز: مرکز نشر زرینه

تعداد صفحات: ۳۲۰ ص

سال انتشار: ۱۳۸۹

شابک: ۲-۳-۹۱۵۰۶-۶۰۰-۹۷۸

-

شرح کامل کتاب :

بصیرت و عصر جنگ نرم

ساده  ترین تعریفی که ما از بصیرت می دانیم آگاهی است. اما این آگاهی چند و چونی دارد که بایستی برای پیشبرد مقاصد خود از آن پیچ و خمها با اطلاع بود. وقتی بصیرت باشد هیچ چیز نمی تواند در اراده آدمی خلل ایجاد کند، مخصوصاً اینکه فریب دیگر در ذهن و روان انسان جایی پیدا نمی کند. در کلامی دیگر بصیرت همان آگاهی از آینده است و لاجرم پیش بینی منطقی درباره آن. هر نوع آینده نگری که انسان را از خطرها دور کند بصیرت است و هر نوع دست افرازی که در روح انسان آرامش ایجاد کند بصیرت است. حتی سلاح هایی که در هنگام لزوم دشمن را بترساند و کاربرد دفاعی قوی تری داشته باشد نوعی آگاهی و بصیرت است. داشتن دانشگاهها، مراکز فنی و حرفه ای، اقتصاد سالم و مراکز ارتباطی اینها همه از آگاهی آن جامعه سرچشمه می گیرد.

سید غفار رضوی در مقدمه کتاب می نویسد:

بصیرت روح زندگی و اکسیری است که سعادت ابدی و لذت جاودانه ی «حق شناسی» را به انسان می بخشد. کیمیائی است که مس وجود آدمی را در هم نشینی و همراهی همیشگی «حق» به طلای درخشان «کمال» مبدل می سازد. چنانچه حضرتش فرمودند: قطب نمائی است که در بیابان غبار آلوده فتنه و گمراهی ها راه و مقصد را می نماید.

بی  تردید تثبیت نظام جمهوری اسلامی در ایران، محصول بصیرت جامعه ایرانی- اسلامی و تداوم این نظام نیز در گرو «بصیرت» اکثریت قاطع این مردم مؤمن و متعهد به آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هدف مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از تأکید بر ضرورت برنامه ریزی برای افزایش بصیرت همگان و به ویژه نسل جوان چیزی نیست جز ادامه یافتن این راه تا آنگاه که پرچم جمهوری اسلامی به دست صاحب اصلی آن حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه عجل الله فرجه داده شود و البته آن روز نیز عنصر اصلی در جهانی شدن اسلام و ارزشهای اسلامی «بصیرت» خواهد بود.

وی در فراز دیگری از مقدمه می نویسند:

کتاب بصیرت و عصر جنگ نرم گامی کوتاه در راه فرهنگ سازی «بصیرت» و زمینه سازی برای جامعه مهدوی است. در این نوشتار مسایل مهمی مانند تعریف بصیرت، مفهوم شناسی و بررسی و مقایسه تعریف بصیرت نزد متقدمان و متأخران، خاستگاه بصیرت، بصیرت در قرآن، بصیرت از منظر ا مام خمینی (ره)، استاد شهید مطهری و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، چیستی و مفهوم بصیرت، عوامل شکوفایی بصیرت، آثار بصیرت، مصادیق بصیرت، بصیرت و فتنه، بصیرت و انتخابات دهم ریاست جمهوری، عوامل و زمینه های شکوفائی و فعالیت بصیرت، موانع بصیرت و منابع بصیرت و پیشگیری از بی بصیرتی و در نهایت بصیرت و جنگ نرم مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است. امید آنکه همگان، به ویژه نخبگان، برای زمینه سازی آن روز، به مسئولیت الهی خود عمل کنند تا هر چه زودتر آن روز موعود فرا رسد.

 

کتاب در ده فصل تدوین شده است که هر فصل یک تیتر اصلی دارد و برای هر فراز که از آن تیتر نشأت می گیرد عنوان در خوری در نظر گرفته شده است.

فصل اول= بصیرت چیست؟

فصل دوم= «بصیرت» در قرآن فصل سوم= «بصیرت» از منظر بصیرت مندان زمان

فصل چهارم= عوامل رشد و شکوفایی «بصیرت»

فصل پنجم= موانع «بصیرت» فصل ششم= آثار «بصیرت»

فصل هفتم= بصیرت و هیجانات (بصیرت عاطفی)

فصل هشتم= بصیرت و فتنه

فصل نهم= نگاهی ژرف تر به بصیرت

فصل دهم= جنگ نرم

*معنای لغوی بصیرت

واژه «بصیرت» از ریشه «بصر» است که احمدبن فارس، دو خوشه معنایی اصلی برای آن در نظر گرفته است:

-علم، برهان، سپر، روشن بودن

-درشتی و زمختی

این منظور در لسان العرب (ج 4، صص 64 و 65) ذیل مدخل «بصر» معانی زیر را برای بصیرت آورده است:

■ حجت و برهان، عقیده قلبی، هوش، عبرت، شناخت، یقین، زیرکی

در مفردات راغب اصفهانی، در تشریح معانی «بصر» و «بصیرت» از جمله دو معنی زیر برای بصیرت دیده می شود:

■ نیروی ادراک قلب، دیدن همراه با رؤیت قلبی

در لغت نامه دهخدا، ذیل واژهی «بصیرت» و «بصیره» به معانی زیر اشاره شده است:

■ بینائی، دانائی، زیرکی، هوشیاری، یقین، دید، دیدار، آگاهی، بینش، چشم خرد، چشم عقل، چشم دل، دیده دل، هوشیاری، حجت، حجت روشن، عبرت، گواه، زره، سپر

* * *

فصل دوم کتاب یکسره اختصاص یافته است به بصیرت در قرآن و آیات مربوط به آن.

خداوند در سوره اعراف آیه 3 می فرماید:

*ترجمه: این (قرآن) وسیله بصیرت از طرف پروردگارتان، و مایه هدایت و رحمت است برای جمعیتی که ایمان می آورند.

*آیه بیستم از سوره جاثیه، ترجمه: این (قرآن) وسیله بصیرت بخشی و مایه هدایت و رحمت است برای مردمی که بدان یقین دارند.

*آیه 43 از سوره قصص، ترجمه: و همانا، پس از آن که طوایفی از امم گذشته به کیفر هلاک کردیم، به موسی برای بصیرت و رحمت و هدایت خلق کتاب (تورات) عطا کردیم، باشد که مردم متذکر شوند.

*آیه 11 از سوره معارج، ترجمه: چون حقیقت حالشان به آنها بنماید بدکار آرزو کند فرزندانش را فدای خود سازد و از عذاب برهد.

*آیه 51 از سوره انعام، ترجمه: بگو (ای پیامبر) من شما را نمی گویم که گنج های خدا نزد من است و نه آن که از غیب الهی آگاهم و نمی گویم که من فرشته ام، من پیروی نمی کنم جز آنچه را که به من وحی می رسد. بگو آیا کور (و بی بصیرت) و بصیر برابرند، آیا فکر و اندیشه نمی کنید؟!

*آیه 85 از سوره واقعه، ترجمه: و ما از شما به او نزدیکتریم ولی نمی بینید.

*آیه 58 از سوره غافر، ترجمه: و هرگز نابینا و بصیر یکسان نیستند، همچنین کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند با بدکاران یکسان نخواهند بود، اما کمتر متذکر می شوید.

*آیه 2 از سوره انسان، ترجمه: ما انسان را از نطفه مختلطی آفریدیم، و او را می آزمائیم (بدین جهت) او را شنوا و بینا قرار دادیم.

*آیه 108 از سوره یوسف، ترجمه: بگو این راه من است! من و پیروانم، با «بصیرت» کامل همه مردم را به سوی خدا دعوت می کنیم، منزه است خدا! و من از مشرکان نیستم.

روی هم رفته در این فصل بیست آیه درباره بصیرت آورده شده است که این تعداد از آیات منتخبی از آنان است.

*امام علی(ع) می فرمایند: کتاب خداست که با آن می بینید و با آن سخن می گویید و با آن می شنوید.

*امام صادق(ع) می فرمایند: کتاب خدا نجات از هلاکت و بصیرت بخش از کوری و راهنما به راه راست است.

* * *

در صفحه 308 نویسنده درباره انواع و اقسام بصیرت می نویسد:

بصیرت را از وجوه گوناگون می توان به انواعی تقسیم نمود و بر این عمل مزایایی مترتب است. از جمله این که اولاً به شناخت دقیقتر و جزئی تر «بصیرت» کمک می کند و باعث می گردد از منظرهای مختلفی به «بصیرت» نگاه شود. ثانیاً امکان سنجش و تقسیم بندی منصفانه و دقیق تر افراد از حیث بصیرت مندی را فراهم می آورد و ما را در تبیین نسبت اعمال و رفتارشان با «بصیرت» یاری می رساند.

ما در این فصل قائل به چند دسته بندی شده ایم و ذیل هر کدام از آنها شرح مختصری آورده ایم.

*تقسیم بندی از حیث فلسفی

*تقسیم بندی از حیث حوزه کاربرد

*تقسیم بندی روان شناختی

*بصیرت عملی و بصیرت نظری

*بصیرت تک بعدی و چند بعدی و «بصیرت» جامع *بصیرت تحقیقی (خود محور) و «بصیرت» تقلیدی (نیابتی)

*بصیرت در عرفان و تصوف

که هر کدام از این وجوه خود به جزءهای کوچکتری تقسیم می گردند.

*تقسیم بندی بصیرت از حیث فلسفی

1-بصیرت معرفت شناختی

2-بصیرت منطقی

3-بصیرت اخلاقی

4-بصیرت هنری

5-بصیرت سیاسی

*تقسیم بندی از حیث حوزه کاربرد

1-بصیرت فردی

2-بصیرت اجتماعی

3-بصیرت سیاسی

4-بصیرت فرهنگی

5-بصیرت اقتصادی

6-بصیرت علمی

*تقسیم بندی انواع «بصیرت» از نظر روانشناختی

1-بصیرت شناختی

2-بصیرت هیجانی

3-بصیرت رفتاری

در مورد بصیرت عملی و نظری- تک بعدی و چند بعدی- تحقیقی و تقلیدی و عرفان و تصوف نویسنده محترم کتاب تقسیم بندی خاصی را لازم ندیده اند و به توضیح موضوع اکتفا کرده اند.

در کتاب آنقدر مطلب هست که پرداختن به معرفی آن ساعتها وقت خوانندگان را می گیرد.

مدیر وبلاگ بصیرت برای پدیدآورندگان کتاب آقای سید غفار رضوی پور و سید علی رضوی پور آرزوی موفقیت دارد.

 

 

  • علی سواری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی