بصیرت

به پایگاه «بصیرت»خوش آمدید.

به پایگاه «بصیرت»خوش آمدید.

بصیرت

اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت. بلاهائى که بر ملتها وارد می­شود، در بسیارى از موارد بر اثر بى‌بصیرتى است. خطاهائى که بعضى از افراد می­کنند - مى‌بینید در جامعه‌ى خودمان هم گاهى بعضى از عامه‌ى مردم و بیشتر از نخبگان، خطاهائى میکنند. نخبگان که حالا انتظار هست که کمتر خطا کنند، گاهى خطاهایشان اگر کماً هم بیشتر نباشد، کیفاً بیشتر از خطاهاى عامه‌ى مردم است - بر اثر بى‌بصیرتى است؛ خیلى‌هایش، نمی­گوئیم همه‌اش.

مقام معظم رهبری امام خامنه ای دامت برکاته

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه واله محافظ داشتند؟

سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۲۹ ب.ظ

بودند و شأن ولایی داشتند محافظ نداشتند اما در جامعه ما تمام اشخاص مهم از جمله مقام معظم رهبری محافظ دارند علت چیست؟

پاسخ:
می باشد . در کنار این موضوع هنگامی که مساله حفظ جان متعلق به رهبری و زعامت الهی و مشروع جامعه اسلامی باشد به دلیل نقش محوری و کارکردهای مهم آن ، از اهمیت بسیار مضاعفی برخوردار می شود. وجوب این موضوع کلی است و تنها زمانی می توان از مساله وجوب حفظ جان خویش صرف نظر نمود که موضع مهمتری نظیر دفاع ازکیان اسلامی و جهاد در راه خدا و... مطرح باشد . 
دوم . نگاهی تاریخی به سیره شخصی و حکومتی پیامبر گرامی اسلام (ص) مبین این واقعیت است که آن بزرگوار همواره به مساله حفاظت توجه کامل داشتند و در مواردی که احتمال تهدید ازسوی دشمنان می رفت ، از سوی یاران آن حضرت مراقبت های لازم به عمل می آمد؛ جهت اثبات این موضوع به ذکر چند نمونه تاریخی بسنده می شود :
1 . در صدر اسلام و زمانی که مسلمانان در شعب ابی طالب بودند به دستور ابوطالب رای حفاظت و نگهبانی از پیامبر گرامی اسلام همواره گروهی از جوانان بنی هاشم به نگهبانی از آن حضرت می پرداختند و حتی گاهی شب ها برای رعایت مسائل امنیتی نقل مکان می نمودند. ( ر.ک : درسهایی از تاریخ تحلیلی اسلام ،سید هاشم رسولی محلاتی ، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ج 4)
2 . مناصب و سمت های نظامی متعددی در لشکر پیامبر(ص) وجود داشت یکی از این مناصب «حارس و محافظ » بود ؛ محافظان رسول‏خدا(ص) بودند که که عمدتاً در جنگ، حضرت را حفظ می‏کردند. یا به موقع شب و به امر رسول‏خدا(ص) پاسداری و محافظت می‏کردند. حفاظت پیامبر(ص) در جنگها یک اصل مهم بود. بدین خاطر همواره عده ای به عنوان محافظ اطراف ایشان حضور داشتند ، و حتی در برخی مواقع ضحّاک بن‏سفیان که مرد جنگب بسیار نیرومندی بود، با شمشیر بالای سر پیامبر(ص) می‏ایستاد و مراقبت می‏کرد . ( ر.ک: دولت پیامبر اعظم (ص) ، علیرضا محمدی ، سایت پرسمان ارگ) چنانکه در جنگ احد سه نفر از سربازان سپاه اسلام از ایشان محافظت می کردند. که یکی از آنان امام علی (ع) بود .( ر.ک : تاکتیک های جنگی رسول خدا (ص) ، علی اصغر فیض پور.) 
3 . نمونه دیگر در جریان غزوه ذات الرقاع بعد از اینکه پیامبر (ص) متوجه شدند که یکی از افراد دشمن در صدد است تا با استفاده از تاریکی شب به سپاه اسلام آسیب رساند ، فرمودند :« کیست که امشب ما را نگهبانی و حراست کند ؟» که دو نفر از مسلمانان برای نگهبانی داوطلب شدند. . ( ر.ک : زندگانی حضرت محمد (ص) ، سید هاشم رسولی محلاتی)
4 . هم چنین در جریان جنگ بدر سعد بن معاذ شمشیر بسته و در جلوی آنحضرت به حراست می ایستد.(ر.ک : المغازی ، ج 1 ، ص 55 ؛ پیامبری و جهاد ، جلال الدین فارسی)
5 . در یکی از تفاسیر قرآن نیز می خوانیم : یاران پیامبر (ص) از آن حضرت حراست و پاسداری می کردند؛ وقتی آیه « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِن رَبِّکَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ؛ ای پیامبر آنچه از سوی پروردگارت – در مورد جانشینی و ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام – بر تونازل شده ابلاغ کن و گرنه رسالت الهی را ابلاغ نکرده ای و خدا تو را از خطر مردم حفظ می کند» (سوره مائده ، آیه 67 )، نازل گردید ، ایشان حفاظت و نگهبانی آنان را ترک کرد زیرا خدای متعال فرموده است : خدا تو را از مردم حفظ می کند. ( ر.ک : تفسیر فرات ، ص 37 – بحارالانوار ج 16 ، ص 257 .)
سوم . پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی و تحولاتی که در قرون اخیر در سطح جهانی به وقوع پیوسته بسیاری از جنبه های زندگی بشر را از جمله حوزه امنیت را با دگرگونی و پیچیدگی خاصی مواجه ساخته که به هیچ وجه قابل مقایسه با زمانهای گذشته خصوصاً زمان صدر اسلام نمی باشد ؛ پیشرفت کمی و کیفی سلاح ها و تجهیزات نظامی و میزان بُرد و قدرت تخریبی آنان سبب می شود تا در زمینه دفاعی و حفظ امنیت خصوصاً از مسئولین نظام اسلامی ، راهکارهای متناسب با زمان کنونی اتخاذ گردد . تا جامعه و نظام اسلامی در مقابل تهدیدات و توطئه های همیشگی دشمنان اسلام که ترور مسئولین خدمتکار و دلسوز نظام همواره از ارکان این توطئه ها بوده و می باشد ، از مصونیت بیشتری برخوردار بوده و از آسیب هایی که متاسفانه در اوائل انقلاب به دلیل کم توجهی به این موضوع مهم باعث از دست دادن تعداد زیادی از بهترین مسئولین نظام گردید و جامعه اسلامی را از خدمات ارزنده و درخشان آنان محروم ساخت ، بکاهد .البته به هیچ وجه نباید به بهانه این قبیل مسائل، اصل کلی ومورد تاکید اسلام پیرامون «ضرورت تماس مستقیم رهبر و مسئولین با مردم» مورد غفلت و کوتاهی قرار بگیرد. که بحمد لله علی رغم تمامی این قبیل مشکلات امنیتی و ...تا حدود بسیار زیادی در نظام جمهوری اسلامی سعی گردیده تا به این اصل به صورت های مختلف و متناسب با مقتضیات روز، عمل شود.
چهارم . و بالآخره اینکه نیم نگاهی به سوابق مبارزاتی مقام معظم رهبری و بسیاری از مسئولین خدوم نظام اسلامی وحضور فعالانه آنان در خطرناکترین حوادث انقلاب و دفاع مقدس و ... و افتخار جانبازی و به جان خریدن دشمنی و تهدیدات مداوم و جدی بیگانگان و شبکه های تروریستی آنان در راه استقامت و پایبندی به اصول و ارزشهای اسلام ، موضوعی است که می تواند هرگونه شائبه و یا ابهامی را پیرامون رعایت مسائل امنیتی و حفاظتی توسط این بزرگواران برطرف نماید . و به هیچ وجه قابل مقایسه با سردمداران زر و زور که منافع ملی جامعه خویش و تمامی جهان و را فدای استمرار چند روزه قدرت خویش می کنند ، نمی باشند. آری اگر مقام معظم رهبری و بسیاری از مسئولین متعهد و خدمتکار نظام اسلامی تن به برخی محدودیتهای امنیتی و حفاظتی می دهند تنها بر اساس وظیفه دینی خویش و لزوم دفاع از امنیت و منافع ملی جامعه اسلامی است . و گرنه خود در فراق شهادت و باز ماندن از وصال یار می سوزند و مصداق بارزی از این آیه کریمه هستند : « مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى‏ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً» ( سوره احزاب آیه 23 )
  • علی سواری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی