بصیرت

به پایگاه «بصیرت»خوش آمدید.

به پایگاه «بصیرت»خوش آمدید.

بصیرت

اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت. بلاهائى که بر ملتها وارد می­شود، در بسیارى از موارد بر اثر بى‌بصیرتى است. خطاهائى که بعضى از افراد می­کنند - مى‌بینید در جامعه‌ى خودمان هم گاهى بعضى از عامه‌ى مردم و بیشتر از نخبگان، خطاهائى میکنند. نخبگان که حالا انتظار هست که کمتر خطا کنند، گاهى خطاهایشان اگر کماً هم بیشتر نباشد، کیفاً بیشتر از خطاهاى عامه‌ى مردم است - بر اثر بى‌بصیرتى است؛ خیلى‌هایش، نمی­گوئیم همه‌اش.

مقام معظم رهبری امام خامنه ای دامت برکاته

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

 

حضرت آیت الله جوادی آملی: اگر کسی اهل دعای کمیل بود دلیل نیست که او بتواند کشور را خوب اداره کند

تخصص، تعهد و شایستگی سه شرط اصلی برای انتصابات شغلی در نظام اسلامی است

نکوهش فرمانده شکست خورده توسط امام علی (ع)

بعضی ها به درد دعای کمیل می خورند ولی صلاحیت مملکت داری ندارند+صوت 

نامه امام علی علیه السلام به کمیل بن زیاد در نهج البلاغه باترجمه مرحوم علامه محمدتقی جعفری

صدای نامه به عربی

 

 

متن عربی نامه:

61-  و من کتاب له ( علیه السلام ) إلى کمیل بن زیاد النخعی و هو عامله على هیت ، ینکر علیه ترکه دفع من یجتاز به من جیش العدو طالبا الغارة :
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ تَضْییعَ الْمَرْءِ مَا وُلِّی وَ تَکلُّفَهُ مَا کفِی لَعَجْزٌ حَاضِرٌ وَ رَأْی مُتَبَّرٌ وَ إِنَّ تَعَاطِیک الْغَارَةَ عَلَى أَهْلِ قِرْقِیسِیا وَ تَعْطِیلَک مَسَالِحَک الَّتِی وَلَّینَاک لَیسَ بِهَا مَنْ یمْنَعُهَا وَ لَا یرُدُّ الْجَیشَ عَنْهَا لَرَأْی شَعَاعٌ فَقَدْ صِرْتَ جِسْراً لِمَنْ أَرَادَ الْغَارَةَ مِنْ أَعْدَائِک عَلَى أَوْلِیائِک غَیرَ شَدِیدِ الْمَنْکبِ وَ لَا مَهِیبِ الْجَانِبِ وَ لَا سَادٍّ ثُغْرَةً وَ لَا کاسِرٍ لِعَدُوٍّ شَوْکةً وَ لَا مُغْنٍ عَنْ أَهْلِ مِصْرِهِ وَ لَا مُجْزٍ عَنْ أَمِیرِهِ .

 

صدای فارسی نامه:

 

 

ترجمه فارسی نامه:

نامه ای است از آن حضرت (علیه السلام) به (کمیل بن زیاد نخعی) و او کارگزار آن حضرت در (   هیت ( در عراق)    ) بود، در این نامه آن حضرت به کمیل از آن جهت که دشمن از قلمرو حکومت او گذشته و برای غارت مسلمین پیش رفته بود و او آن را رها کرده بود، اعتراض می کند:
 اما بعد از حمد و ثنای خداوندی، قطعی است که ضایع کردن انسان آنچه را که مدیریت آن را به عهده گرفته و به زحمت افتادنش درباره آنچه به عهده دیگری است، یک ناتوانی آشکار و رایی است پوچ.
 و دست اندازی تو به غارات مردم قیسیا و تعطیل کردن فعالیت در مرزها و به کار بردن اسلحه، که ما تو را بر آن والی کرده بودیم و در آنجا کسی نبود که جلو دشمن و غارت او را بگیرد و لشکر خصم را از آنجا رد کند، نظر و اندیشه ای است گسیخته و بی اساس.
 تو ای کمیل، پلی گشته ای برای هر دشمنی که می خواهد به رعیت تو برای تاراج بتازد، نه شانه ای مقاوم داری و نه دارای هیبت هستی و نه سدکننده مرزی و نه شکننده شوکت و قدرت دشمنی و نه بی نیاز کننده مردم کشور و نه کفایت کننده فرمانده خویشتنی.

  • علی سواری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی