بصیرت

به پایگاه «بصیرت»خوش آمدید.

به پایگاه «بصیرت»خوش آمدید.

بصیرت

اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت. بلاهائى که بر ملتها وارد می­شود، در بسیارى از موارد بر اثر بى‌بصیرتى است. خطاهائى که بعضى از افراد می­کنند - مى‌بینید در جامعه‌ى خودمان هم گاهى بعضى از عامه‌ى مردم و بیشتر از نخبگان، خطاهائى میکنند. نخبگان که حالا انتظار هست که کمتر خطا کنند، گاهى خطاهایشان اگر کماً هم بیشتر نباشد، کیفاً بیشتر از خطاهاى عامه‌ى مردم است - بر اثر بى‌بصیرتى است؛ خیلى‌هایش، نمی­گوئیم همه‌اش.

مقام معظم رهبری امام خامنه ای دامت برکاته

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

بصیرت قرآن و ولایی( مطالب کتاب در یک نگاه

جمعه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۱۰ ب.ظ
  •    مشکل امروز جامعه انسانی، بیش از آن که کمبود دانش و اطلاعات باشد، " فقدان بصیرت" است. این که بارها رهبرمعظم انقلاب اسلامی اعلام فرمودند: "بصیرت خودتان را بالا ببرید"، دلیش همین امر است. دغدغه فقدان بصیرت، بخصوص در بین نخبگان جامعه تا آنجا شدت گرفته است که معظم له با فریاد:" أین عمار؟ زنگ خطر را به صدا درآورده و تکلیفِ جدیدی از جنس بصیرت را متوجه انسان‌های این عصر نموده است.
  •    راستی کجایند عمارهای زمان؟ تا با حضور بهنگامِ خود در عرصه‌هایِ غبارآلود فتنه شبهه‌زدایی کند. در راستایِ همین تکلیفِ مقدس است که این نوشتار، با محوریت دو منبعِ بصیرتی قرآن و ولایت به رشته تحریر درآمده است
  • . برای سهولت بر احاطه خواننده عزیز به مطالب کتاب، مباحث در یک نگاه به شرح زیر  خلاصه و تقدیم شده است:
  • فصل اول، با مبانی بصیرت قرآنی و ارایه هفت درس بیداری آغاز شده است، که در آن، قرآن کریم انسانها را به تفکر در آیات قرآن و یادآوری عهد با خدا توصیه نموده، و او را به اجابت از اوامر الهی، فراخوانده است. در حدیث هم وارد شده است که" از نشانه‌های ایمان آگاهی در دین است" این آگاهی جز با تفکر و تحقیق در آیات قرآن حاصل نخواهد شد.
  •    فصل دوم: تکلیف مومنان در مواجهه با "مشرکان،کافران و منافقان" مطرح گردیده، تا مومنان از این طریق از بلا تکلیفی خارج شده و در نحوه برخود با این سه دسته با بصیرت عمل کنند.
  •  فصل سوم: به"بصیرت قرآنی در شناسایی فتنه و پیامدهای آن" اختصاص یافته که شامل: یکسری تهدیدها و فرصت‌های بوجود آمده در زمان فتنه گری است.
  •   فصل چهام: شاخصهای بصیرتی در فضای غبارآلود فتنه از دو منظرِ( قرآنی و ولایی) مطرح شده است که خود تاکیدی است بر این مطلب که در فضای تاریک فتنه، جز با چنگ زدن به دو میزانِ "قرآن و ولایت" نمی‌شود راه حق از باطل شناسایی کرد.
  •  فصل پنچم: با بیست و شش درس بصیرتی که در سخنان مقام معظم رهبری و در سه مرحله " قبل و حین و بعد از انتخابات" ایراد شده و به مدد آن کشتی انقلاب را از امواج فتنه‌ها به سلامت عبور داده اند، َآشنا می‌شویم.
  •   فصل ششم: با نشانه‌هایی که قرآن در اختیار مومنان قرار می‌دهد، با سیمای منافق آشنا می‌شویم.
  •  فصل هفتم: ضمن بهره گیری از سخنان رهبری به عنوانِ دومین منبع بصیرتی، از دشمنیِ پنهان منافقین و سیاسی بودن جریان نفاق، آگاه می‌شویم.
  • فصل هشتم: با مراجعه به آیاتی که در باره منافقین نازل شده است، ضمن چهره نگاری و افشای سیمای منافق، با سرچشمه نفاق و فتنه گری منافقین آشنا می‌شویم. در این فصل آیات قرآن را بر اساس نوع کاربردی که دارند، به شش دسته تقسیم نموده و با بهره گیری از دو تفسیرِ" نور و نمونه" نکته‌ها و پیامهای هر موضوع را به تفکیک بیان کرده ایم:
  •   دسته اول آیات: به بیان ریشه‌های گمراهی و فتنه گری منافق پرداخته شده است. درسی که از این آیات می‌توان گرفت این است که: منافق از یک سو، به دلیلِ"فقدان ایمان واقعی، یعنی: ایمان دروغین و ظاهری"، و از سوی دیگر "با خود برتر بینی، پیروی از هوای نفس و اسیری جلوه گری دنیا"، باعث رویگردانی او از اسلام و پشت کردن به هدایت الهی شده و زمینه ای  برای مراجعه و سرسپردگی او به حکام باطل و طاغوت شده است.
  •   دسته دوم آیات: قرآن ضمن چهره نگاری و افشای سیمای منافق، مؤمنان را با تعدادی از خصیه‌های منافقان آشنا می‌سازد. از آنجمله: "دوچهره ای، دو زبانی، درغگوویی، پیمان شکنی، فسادگری، درظاهر مطیع و در خفا مخالف، پیش رو شنونده و پشت سر انکارکننده، دارای بیماری روحی، دارای ایمان ظاهری و دروغین و اهل توجیه و بهانه تراشی و..."
  •  دسته سوم آیات: به هشدارهای قرآنی در باره منافقان اختصاص یافته است.که ابتدا هشدار به خودِ منافقین است که: "چه شده است که ایمان نمی‌آورید؟... ". سپس خطاب و تکلیف به مؤمنان است که:" منافق درغگو را شناسایی کنید، از منافقان دروی کنید، منافق را بعنوانِ یار، سرپرست، همراز و هم نشین انتخاب نکنید، برای نجات آنها تلاش نکیند، در مسجد آنها     نماز اقامه نکنید، برمیتِ منافق نماز نگذارید، از آنها پیروی نکنید و با آنها ستیز کنید و برآنها سخت بگیرید و ...".
  •  دسته چهارم آیات: به سرانجام تاریک منافقان اشاره دارد، این که: "منافق به خود ستم می‌کند و عملش بر باد رفته است، او بی یار و یاور در عمق آتش است، در معر ض خشم و غضب الهی است، سرگردان و نابینای رها شده در تاریکی است، خدا آمرزش در باره آنها را نمی‌پذیرد، عذاب آنها دو چندان و لعنتی بزرگ بر آنهاست و ..."
  •   دسته پنچم آیات: از جبهه گیری و عملکرد منافقان علیه خدا و رسول و رهبری جامعه و مومنان سخن گفته و می‌فرمایند: "به نجواهایی که خدا نهی فرمود روی می‌آورند و در این باره از شیطان تبعیت می‌کنند، بدی‌ها را به پیامبر نسبت می‌دهند، پیروان رسول خدا را از انفاق نهی می‌کنند و علیه رهبری جامعه تبلیغ می‌کنند، در انتظار حوادث بد و پیش آمد ناگوار برای مؤمنان، آزار و اذیت مؤمنان، تمسخر و خوار و ذلیل شمردن مؤمنان، عامل کندی و دلسردی و تضعیف روحیه رزمندگان، ساخت کمینگاهِ نفاق برای ضربه زدن به مؤمنان و ..."
  •  دسته ششم آیات: به تنها فرصتِ بازگشتِ منافقین به دامن اسلام که همان توبه یِ همراه با اصلاح است، اشاره می‌کند. در خاتمه نیز با عنوانِ کلام آخر، توصیه ها و نتایج اخلاقی بحث    (در قالب یک دستورکار نُه مرحله ای، بمنظور کاربردی کردن آموخته‌ها) آورده شده است.
  • علی سواری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی